Ajaloolised kujundused 911 Dakarile

Ralliautode värvilahendused 1970. aastatest

Porsche 911 ralliajalugu väljaspool asfaltteid algas ammu enne esimest Pariis-Dakari ralli võitu aastal 1984. Varajased etteasted 1970. aastate Ida-Aafrika Safari rallidel püsivad paljudel kindlalt meeles. Kui 911 Dakarile lisana pakutav disainipakett Rallye põhineb 1984. aasta võitjaautol, pakub Porsche 911 Dakarile veel kolme eksklusiivset kleebisekomplekti, mis kordavad 1971. 1974. ja 1978. aasta Ida-Aafrika Safari rallil osalenud autode kujundust.

1971: viies koht Poola 911 meeskonnale

Võistluse trass kulges rohkem kui 5000 kilomeetri ulatuses mööda Keenia savanne, kõrbetühermaad ja mäestikke ning seda peetakse üheks kõigi aegade raskemaks autoralliks üldse. Just 1971. aastal osales Porsche seal esimest korda tehasemeeskonnaga. Väljastpoolt eristasid võistlusautosid – nendeks olid mudelid 911 S – tavasõidukitest ainult lihtsad mustad kleebised esiluugil, esitiibadel ja ustel. 911 Dakarile mõeldud kleebistekomplekt Rallye 1971 meenutabki seda kujundust ning lisab sinna stardinumbri 19, mis kuulus tollase ralli edukaimale Porschele – Poola ekipaaž Sobiesław Zasada ja Marian Bień lõpetasid 1971. aasta Safari ralli viienda kohaga.

1974: areenile astub Björn Waldegård

Toonase Ida-Aafrika Safari ralli kiiruslõigud olid üüratult pikad. Aastal 1974 jagati kogu võistlusdistants kolmeks ringiks pikkusega 1450 kuni 2019 kilomeetrit, mis tuli võistlejail läbida kõigest viie päevaga. 99 startinud autost ainult 16 ületasid finišijoone. Rootslane Björn Waldegård, kes oli Porsche roolis juba kaks korda võitnud Monte Carlo ralli, hoidis koos kaardilugeja Hans Thorszeliusega 911 Carrera 2.7 RS-il pikka aega liidrikohta. Kolmandat ringi alustasid nad 36-minutilise eduga lähimate jälitajate ees. Kuid viga saanud õõtshoob maksis rootslastele 72 minutit ja lõpuks pidid Waldegård-Thorszelius leppima teise kohaga. Peasponsori kujunduse põhimotiiviks olid sinised triibud, mis kulgesid muidu valge auto õlajoont mööda. Nüüdne kujundus kordab seda teemat, kuid triibud on kitsamad ja neile lisanduvad Porsche logod uste alaosas.

1978: legendaarne rallikujundus

Aga Björn Waldegård polnud oma viimast sõna öelnud. Spetsiaalselt selle ralli tarvis ehitati kaks 4. rühma võistlusautot 911 SC ning neist ühe roolis istus 1978. aastal Keenias just Waldegård. Rootslane näitas kohe konkurentidele, et sihib ainult võitu. End lõpuks näitas Safari ralli taas oma halastamatut iseloomu. Õõtshoob, amortisaator, veovõll – Waldegårdi auto lagunes liiga palju, sageli mehaanikute abivalmis kätest väga kaugel. Kiire rootslane pidi seekord rahulduma neljanda kohaga, kuna Keenia ekipaaž Vic Preston Jr ja John Lyall lõpetasid teistena. Sponsorkleebised koosnesid laineid kujutavatest oranžidest ja hallidest pindadest, mis toona olid üle maailma tuntud tänu 1958. aastal moodustatud Martini Racing Teamile. Ka nende puhul on Porsche disainerid austusega ajaloolist algmaterjali tõlgendanud. Uksi ehtiv stardinumber 14 kuulus teise koha saanud Vic Prestonile.

Kõiki kleebisekomplekte saab tellida uuele autole Porsche Exclusive Manufakturi kaudu. Komplektid Rallye 1971 ja Rallye 1974 on ka hiljem Porsche esindusest juurde tellitavad Porsche Tequipmenti kaudu.

 

911 Dakar

NEDC: kütusekulu keskmiselt 10,5 l/100 km, CO2-heitme hulk keskmiselt 239 g/km

WLTP: kütusekulu keskmiselt 11,3 l/100 km, CO2-heitme hulk keskmiselt 256 g/km

Energiakulu ja heitmehulga andmed on saadud vastavalt seadusega määratud mõõtemeetoditele. Kõik Porsche pakutavad uued autod on saanud tüübikinnituse vastavalt kergsõidukite ülemaailmse ühtlustatud katsemenetluse (WLTP) nõuetele, NEDC-tsükli näitajad on seetõttu tuletatud WLTP näitajatest.

Viimati muudetud: 16.10.2023