Porsche Panamera on andnud uue definitsiooni luksussedaanide segmendile. See mudel ühendab ainulaadsel viisil sujuva sõidu mugavuse Porsche sportautode omadustega. Nüüd lisandub valikusse veel kaks eriti võimsat ja sportlikku varianti. Panamera GTS on dünaamiline sportsedaan, kus esiplaanile on tõstetud emotsionaalne sõidukogemus. Panamera Turbo S E-Hybrid positsioneeriti mudelkonna tippu kui võimsaim, kiireim ja kõige luksuslikum. See tippmudel on ka Nürburgringi Nordschleife uus rekordiomanik kiiremate sisepõlemismootori ja hübriidajamiga luksussedaanide ametlikus edetabelis.
Mõlemat mudelit liigutab edasiarendatud 4,0-liitrine topeltturboga V8-mootor, mis oli juba varemgi kasutusel Panamera Turbo E-Hybridil. See võimas mootor valmistati ette vastavalt heitmenormi Euro 7 rangetele nõuetele. Kahekambrilise turboülelaaduri asendamine ühekambrilisega lühendab mootori katalüüs–neutralisaatorite ülessoojenemise faasi. Väljalaskegaaside temperatuur kuni 1000 kraadi ja sellega seotud puhas põlemine, samuti põlemiskambrite tipprõhu tõstmine 140 baarini suurendavad jõuallika kasutegurit, eriti väga dünaamilises tööpiirkonnas. Porsche 8-käiguline topeltsiduriga käigukast (PDK) on põhimõtteliselt uue konstruktsiooniga. Veojõudu üle kandvad optimeeritud pinnad ja suurem termilise koormuse taluvus võimaldavad toime tulla Panamera Turbo S E-Hybridi tohutu pöördemomendiga.
Võimsaim Panamera: Panamera Turbo E-Hybrid
Porsche puhul märgib mudelinimetus Turbo peamiselt maanteekasutuseks mõeldud mudelivariantide tavapäraselt kõrgeimat suutlikkust. Samal ajal tähistab Turbo logo ka vastava segmendi tehnilist esirinda. Äärmiselt tõhusate sisepõlemismootorite ja elektrimootorite kombinatsioon võimaldab saavutada erakordse võimsuse ja suutlikkuse.
Uus Panamera Turbo S E-Hybrid on kõige võimsaim seni toodetud Panamera. Selle topeltturboga V8-mootori võimsus on 441 kW (600 hj) ning täielikult PDK korpusesse ja jahutussüsteemi integreeritud elektrimootoril 140 kW (190 hj). Eelkäijaga võrreldes kasvas süsteemivõimsus 75 kW (102 hj) võrra ja on nüüd 575 kW (782 hj), kuna süsteemi pöördemoment kasvas 150 Nm võrra ja saavutas väärtuse 1000 Nm. See võimaldab Panamera Turbo S E-Hybridil jõuda paigalt 100 km/h kiiruseni 2,9 sekundiga ning saavutada tippkiiruseks 325 km/h. Edasiminek on vastavalt 25 km/h ja 0,5 sekundit.
Võrreldes eelmise põlvkonnaga pakub Panamera Turbo S E-Hybrid hübriidajam pikemat elektri jõul saavutatavat sõiduulatust, kiiremat laadimist ja vahetumat reaktsiooni. Kõrgepingeaku brutomahutavusega 25,9 kWh salvestab 45 protsenti rohkem energiat kui eelmise mudeli oma. See annab võimsaimale Panamerale elektriliseks sõiduulatuseks kuni 88 km WLTP linnasõidu ekvivalentse sõiduulatuse tsüklis. Kuna ka pidurdusenergia taaskasutuse võimsus on tõstetud 88 kW peale, sõidab Panamera Turbo S E-Hybrid täiselektrilises režiimis varasemast palju tõhusamalt. Sobivast energiaallikast laeb 11 kW vahelduvvoolu-pardalaadur aku nullist 100-protsendise täituvuseni umbes 2 tunni ja 39 minutiga.
Turbo mudelite iseloomulik disain
Porsche rõhutab Turbo mudelite rolli oma mudelkonna tipptegijatena iseloomuliku tagakaitseraua ja kerevärvi esiosaga. Taga täiendavad pilti Dark Bronze-viimistlusega kroomitud summutiotsad. Turbo S E-Hybridi põhivarustus sisaldab ka Porsche keraamilisi komposiitpidureid (PCCB) koos kollaste pidurisadulatega. Acid Green on samuti saadaval kui tüüpiline E-Hybridi värv.
Elegantne metallikhall toon Turbonite on reserveeritud ainult Turbo mudelitele. Panamera Turbo S E-Hybridil leiab seda värvi auto esiosa õhusuunajatel, tagakaitseraua liistul ning 21-tollistel sepistatud ja keskmutriga velgedel Panamera Turbo S. Porsche pruugib Turbonite-tooni ka interjööris, näiteks iluliistudel, turvavöödel, keskkonsooli lülititel ja roolil. Turbonite-toonis tepinguid leiab ka istmetelt, uksepolstritelt, armatuurlaualt ja põrandamattidelt. Laepolster valmistatakse täielikult seemisnaha sarnasest materjalist Race-Tex.
Uus rekord Panamera Turbo S E-Hybridilt
Juba enne esitlemist sai uus Panamera Turbo S E-Hybrid rekordiomanikuks. Porsche katsesõitja Lars Kern (36) läbis Nürburgringi Nordschleifel ringi (20,832 km) ajaga 7.24,172. Selle notariaalselt kinnitatud ajaga püstitas Porsche Nordschleife rekordi sisepõlemismootori ja hübriidajamiga tippklassi sedaanidele. Uus Panamera purustas oma autoklassi varasema rekordi 3,62 sekundiga. Rekordringi läbis Lars Kern 12. juulil 2024. Sõitja kaitseks oli rekordi püstitanud Panamera varustatud võidusõiduistme ja turvapuuriga, kuid muus osas vastavuses seeriaversiooniga.
Lars Kern on Nordschleife klassirekordeid Panameraga püstitanud ka aastatel 2016 ja 2020, viimati Panamera Turbo S-i roolis. Panamera Turbo S E-Hybridi värske ringirekord tõestab, kuidas neljaukselist sportautot pidevalt edasi arendatakse. Uue rekordajaga 7.24,172 parandas Lars Kern oma 2020. aastast pärinevat tipptulemust 5,64 sekundiga.
Ringrajarehvid ja süsinikkiust aerodünaamikakomplekt Panamera Turbo mudelitele
Uue klassirekordiga näitas Panamera oma võimeid. Suuresti on auto suutlikkuse taga uus süsinikkiust aerodünaamikakomplekt ehk Carbon Aerokit ja Michelini poolt spetsiaalselt välja töötatud UHP-rehvid. Aerodünaamikakomplekt on saadaval Panamera Turbo ja Turbo S E-Hybridi mudelitele. Sinna kuuluvad süsinikkiust valmistatud õhusuunajad, küljekarbid ja tagadifuusor, mis optimeerivad aerodünaamilist tasakaalu ringrajal sõites. Esispoiler aga kõrvaldab täielikult esisillale mõjuva tõstejõu. Neljas suunas liikuv Gurney liistuga adaptiivne tagaspoiler lisab aerodünaamilist surujõudu.
Kiirusel 200 km/h suurendab see aerodünaamilist surujõudu 60 kilo võrra ning võimaldab keerulistes kurvikombinatsioonides veelgi suuremaid kiirusi saavutada. Rehvid Michelin Pilot Sport Cup 2 tähistusega N0 parandavad veelgi haarduvust teekattega. Michelin Pilot Sport Cup 2 rehvid mõõtudega 275/35 ZR 21 ees ja 325/30 ZR 21 taga töötati välja spetsiaalselt Panamera ja dünaamiliste sõiduolukordade jaoks.
Varustuse kõikehõlmav valik Panamera Turbo S E-Hybridis
Porsche Panamera tippmudel saab aktiivvedrustuse Porsche Active Ride põhivarustusena. See uuenduslik veermik on seotud 400-voldise kõrgepingesüsteemiga ja seetõttu tehniliselt teostatav ainult Panamera hübriidajamiga mudelitel. Igal amortisaatoril on elektriajamiga hüdropump, mis tekitab jõudu vastavalt vajadusele kas tagasipõrke või kokkusurumise suunas. Sel viisil on vedrustus peaaegu täielikult suuteline korvama kere kõikumist ning hoidma auto horisontaalasendis dünaamiliste sõidumanöövrite ajal. Niisugune tehnika võimaldab juurutada sellise uuendusliku funktsiooni nagu piki- ja põikikalde ülekompenseerimine. Süsteem optimeerib ka veojõudu, viies rataste koormuse jaotuse vastavusse haardumisega. Panamera Turbo S E-Hybridile pakutava varustuse igakülgne valik sisaldab muuhulgas kõiki sõidudünaamika juhtsüsteeme, tagarattaroolimist, Porsche keraamilised komposiitpidureid (PCCB) ees 440-millimeetriste ja taga 380-millimeetriste ketastega ning Bose helisüsteemi.
Kõige kiirem Panamera: Panamera GTS
Lühend GTS tuleneb sõnadest Gran Turismo Sport. Niisuguse mudelitähisega Porsche autod pakuvad lisa annuse sportlikkust ja maksimaalset sõidunaudingut koos kõrge igapäevase kasutusväärtusega. Vastavalt sellele filosoofiale eristubki Panamera GTS oma kõrgele suutlikkusele häälestatud veermiku, eksklusiivse SportDesign-paketi ja sportliku kõrgkvaliteetse interjööri poolest. Tegu on tippklassi sportsedaani eriti vahetu ja vilka variandiga. Võimas, põhjalikult uuendatud topeltturboga V8-mootor mängib Panamera GTS-i erakordselt intensiivses sõidukogemuses peaosa. See pakub võimsuse ühtlast kasvu pöörete tõustes, mis on selgelt tunnetatav isegi pöörlemiskiirusel üle 6000 p/min.
Mootor arendab 368 kW (500 hj) ehk 20 hj enam kui eelkäija jõuallikas. Tulemuseks on parem sõidusuutlikkus ja dünaamika ning veelgi kõrgem tõhusus. Neljaukseline sportauto suudab nullist kiiruseni 100 km/h jõuda 3,8 sekundiga ning saavutab tippkiiruseks 302 km/h. Panamera GTS-i põhivarustuse sportlik väljalaskesüsteem töötati välja spetsiaalselt eesmärgiga luua jõuline ja emotsionaalne helitaust.
Põhivarustusse kuuluv kahekambriline ja kaheklapiline õhkvedrustus koos PASM-iga sai Panamera GTS-is eriti sportliku seadistuse. Kümne millimeetri võrra madalamale lastud kere ja tugevdatud põikstabilisaatorid tagavad märgatavalt vahetuma roolitunnetuse ning võimaldavad kasutada pehmemaid vedrusid. Elektrooniliselt juhitav diferentsiaalilukustus PTV Plus tagab veojõu optimaalse jaotuse rataste vahel. Need meetmed kokku kindlustavad kere parema stabiilsuse ning vähendavad piki- ja põiksuunas kaldumist kogu kiiruste skaala ulatuses. Paranenud dünaamika saavutati ilma märkimisväärsete järeleandmisteta mugavuses.
Eksklusiivne GTS-i stiilis disain ja varustus
Porsche kõigis mudelkondades on GTS-mudelid äratuntavad oma iseloomuliku sportliku disaini poolest. Mustad GTS-i logod auto külgedel ja tagaosal, ainulaadne ninaosa, tumedakstoonitud HD-LED-maatriksesituled ja tagatuled ning punased pidurisadulad teevad Panamera GTS-i kergesti tuvastatavaks. Põhivarustuse sportpakett sisaldab ka musta poolmati viimistlusega keredetaile. Nende hulka kuuluvad küljekarbid, esiosa ehisliistud, küljeakende raamid ja tagakaitseraud. Sportliku väljalaskesüsteemi summutiotsad on efektse kontrasti loomiseks Dark Bronze-viimistlusega. Oma osa annavad ka 21-tollised antratsiithallid keskmutriga veljed Turbo S.
Interjööris pruugib Porsche rikkalikult seemisnahka meenutavat materjali Race-Tex. See katab näiteks lage, käetugesid ja uksi, samuti 18 suunas seadistatavate adaptiivsete sportistmete keskosi. Porsche pakub soovijaile kaht GTS-i tarvis loodud interjööripaketti värvitoonides Carmine Red ja Slate Grey Neo. Valitud paketi värvi kasutatakse ka ehisõmblustel ja turvavöödel. Samuti on saadaval süsinikmatt interjööripakett. Panamera GTS-i põhivarustuses on veel Bose helisüsteem ning Sport Chrono-pakett koos stopperi ja möödasõidufunktsiooniga.
Turuletoomine ja hinnad
Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid ja Panamera GTS on nüüd sportsedaanidena tellitavad. Mõlemal mudelil on olemas paljud Panamera kolmanda põlvkonna uued võimalused. Nende hulka kuuluvad juhtimiskontseptsioon Porsche Driver Experience, kõrglahutuse ja eriti pika tööulatusega HD-LED-maatriksesituled, igakülgselt laiendatud ühenduvusfunktsioonid nagu Apple CarPlay sügavam integreerimine, video voogedastus lisana pakutavale kaasreisija ekraanile ning auto kaugjuhtimisega parkimine nutitelefoni rakendust kasutades. Teatud turgudel pakutakse ka Panamera Turbo S E-Hybridi pikendatud teljevahega Executive-keret. Selle põhivarustuses on muuhulgas neljatsooniline automaatkliimaseade ja suur keskkonsool. Panamera GTS on saadaval ainult lühikese teljevahega sportsedaanina.
Eestis algavad Panamera Turbo S E-Hybridi hinnad 235 500 eurost, Panamera Turbo S E-Hybrid Executive on saadaval hinnaga alates 247 010 eurost. Hinnad sisaldavad käibemaksu ja riigikohast varustust. Panamera GTS-i baashind on 168 820 eurot. Tarned Saksamaal algavad 2024. aasta sügisel.
Viimati muudetud: 04.11.2024