Eesmärk on olnud jõudlus: uus Porsche 911 GT3 RS

Jõuline sportauto, nutikas aerodünaamika

Uue Porsche 911 GT3 RS'ga ei tehta kavatsustest saladust: see on loodud, et saavutada kompromissitult suurim jõudlus. 386 kW (525 hj) võimas tänavalegaalne sportauto kasutab motospordi tehnoloogiat ja põhimõtteid täies ulatuses. Rohkemgi kui suure pööretevahemikuga, vabalthingava ja nutikalt ülikerge ehitusega mootoris on võidusõitja DNA-d tunda mudeli 911 GT3 RS jahutus- ja aerodünaamilistes süsteemides. Just need seovad seda enim motospordis ilma tegeva venna 911 GT3 R mudeliga.

Motospordist inspireeritud keskradiaator – aktiivse aerodünaamika põhialus

Märkimisväärse jõudluskasvu aluseks on keskradiaatori põhimõte – idee, mida kõigepealt kasutati Le Mans' klassivõitja 911 RSR ja nüüd siis mudeli 911 GT3 R juures. Varasemate autode kolme radiaatori asemel on uuel mudelil 911 GT3 RS esiosas (seal, kus teistel 911 mudelitel on pakiruum) suur kandiline keskradiaator. See võimaldab kasutada külgedel vabanenud pinda aktiivsete aerodünaamiliste elementide integreerimiseks. Sujuvalt seatavad tiivaelemendid ees ja kaheosalisel tagatiival koos mitmete teiste aerodünaamikameetmetega annavad kiirusel 200 km/h summaarseks survejõuks 409 kg. See tähendab, et uus 911 GT3 RS tekitab oma 991.2 põlvkonna eelkäijast kaks korda suurema ja praegusest mudelist 911 GT3 kolm korda suurema allasuunatud jõu. Kiirusel 285 km/h on summaarne survejõud 860 kg.

Esimest korda paigaldatakse masstoodetavasse Porschesse õhutakistuse vähendamise süsteem (DRS). Et vähendada sirgetel rajalõikudel õhutakistust ja suurendada kiirust, võimaldab DRS tiivad teatud töövahemikus ühe nupuvajutusega lamendada. Suurel kiirusel hädapidurdamisel aktiveerub õhkpidurifunktsioon: tiivaelemendid ees ja taga liiguvad maksimumini. See loob aerodünaamilise aeglustusefekti, mis toetab rattapidureid märkimisväärselt.

Uue 911 GT3 RS välimust iseloomustavad mitmed funktsionaalsed aerodünaamilised elemendid. GT-sportauto silmapaistvaim joon on „luigekaelakinnitustega“ tagatiib, mille kõik mõõtmed on tunduvalt suuremad. Tagatiib koosneb fikseeritud põhitiivast ja hüdrauliliselt reguleeritavast ülemisest tiivaelemendist. Esimest korda on Porsche masstoodetaval sõidukil tagatiiva ülaserv auto katusest kõrgemal. Lisaks puudub mudeli 911 GT3 RS esiosas esispoiler. Selle asemel on esisplitter, mis jaotab õhuvoolu kaheks: üles ja alla. Külgtiivad suunavad õhku täpselt väljapoole. Esirattakaarte õhutus käib esitiibades olevate võreavade kaudu. Esirataste taha jäävad sisselaskeavad (ikoonilise Le Mans'i võitja 911 GT1 stiilis) vähendavad dünaamilist rõhku rattakaartes. Külgtiivad sisselaske taga suunavad õhu sõiduki külgedele. Kesksest radiaatorist voolab õhk välja kapotil olevate suurte „sõõrmete“ kaudu. Õhusuunajad katusel suunavad õhku väljapoole, hoolitsedes madalama sisselasketemperatuuri eest tagaosas. Uuel mudelil 911 GT3 RS on avad tagumises külgpaneelis ainult aerodünaamiliste omaduste parandamiseks, mitte protsessiõhu sissetõmbeks. Tagarattakaarel on samuti sisselase ja külgtiib, et õhuvoolu optimeerida. Tagadifuusor on sarnane mudeli 911 GT3 omaga, seda on üksnes veidi muudetud.

Kokpitist reguleeritav ringrajavedrustus

Isegi vedrustus aitab aerodünaamikat parandada. Et uue mudeli 911 GT3 RS rattakaari mõjutab tugev õhuvool, on topeltõõtshoovaga esisilla komponendid tilgakujulise profiiliga. Need aerodünaamiliselt tõhusad hoovad suurendavad survejõudu esisilla juures maksimumkiirusel umbes 40 kg võrra ja neid kasutatakse muidu ainult tippmotospordis. Rööbe on laiem (29 mm laiem kui mudelil 911 GT3) ja ka topelt-õõtshoovaga esisilla hoovad on pikemad.

Et esi- ja tagasilla survejõudude tasakaal suurel kiirusel pidurdamisel säiliks, on insenerid pidurdamisel tekkivat pikiõõtsumist tunduvalt vähendanud. Uuel mudelil 911 GT3 RS on alumise pikiõõtshoova eesmine kuulliigend viidud esisillal madalamale. Kohandatud on ka mitmehoovalist tagasilda, muutes vedrude jäikust. Dünaamilisemaks on muudetud veel juhiabisüsteeme ja nelikroolimist.

911 GT3 RS pakub kolme sõidurežiimi: tavaline, sportlik ja ringrada. Ringrajarežiimis saab põhiseadeid kohandada. Näiteks saab esi- ja tagasilla vedrustuse jäikust ja amordikäiku seadistada eraldi ja mitmes järgus. Tagumist diferentsiaali saab reguleerida ka roolirattal olevate pöördnuppudega. Seda on võimalik teha kiiresti ja intuitiivselt järgmisel, samuti motospordist laenatud juhtimis- ja näidupõhimõttel. Roolil on neli pöördnuppu ja takistuse vähendamise süsteemi (DRS - Drag Reduction System) nupp. Neid pöördnuppe näidatakse reguleerimise ajal graafiliselt selgelt armatuurlaual. Lisaks on mudelil 911 GT3 RS võidusõiduekraan – nagu mudelil 911 GT3. Juht saab ühe nupuvajutusega panna digitaalsed kuvad kahel seitsmetollisel külgekraanil näitama ainult olulist teavet. Mudelilt GT3 pärinevad veel analoogtahhomeetrist vasakul ja paremal paiknevad käiguvahetusnäidikud.

Suure pöörlemissagedusega neljaliitrine kuuesilindriline boksermootor

4,0-liitrist suure pöörlemissageduse ja vabalthingavat mootorit on võrreldes mudeliga 911 GT3 optimeeritud. Suurem võimsus 386 kW (525 hj) on saavutatud peamiselt tänu muudetud nukiprofiilidega uutele nukkvõllidele. Ühe seguklapiga sisselaskesüsteem ja jäik ventiiliajam on üle võetud motospordist. Seitsme kiirusega topeltsiduril Porsche Doppelkupplung (PDK) on väiksem üldine jõuülekandearv kui mudelil 911 GT3. Õhu sisselaskeavad sõiduki põhjal tagavad, et ülekanne talub ka äärmuslikke koormusi nagu sagedasel kasutamisel ringrajal. 911 GT3 RS kiirendab nullist 100 km/h-ni vaid 3,2 sekundiga ja saavutab tippkiiruse 296 km/h seitsmenda käiguga. Esisillal kasutatakse ühes tükis fikseeritud alumiiniumsadulatega kuuekolvilisi pidureid ja 408 mm läbimõõduga pidurikettaid. Võrreldes mudeliga 911 GT3 on kolbide diameetrid suurenenud 30 millimeetrilt 32 millimeetrini. Ketaste paksus on suurenenud 34 millimeetrilt 36 millimeetrini. Tagasild on nagu varem varustatud 380 mm piduriketaste ja neljakolviliste fikseeritud sadulatega piduritega. Lisavarustusse kuuluv Porsche keraamiline komposiitpidur (Porsche Ceramic Composite Brake, PCCB) on esisillal varustatud 410 mm ja tagasillal 390 mm ketastega. Uue 911 GT3 RS standardvarustusse kuuluvad kesklukustusega kergsulamveljed. Tänavalegaalsed sportrehvid mõõtmetega 275/35 R 20 ees ja 335/30 R21 taga annavad hea mehaanilise haarduvuse.

Kerge konstruktsioon algusest lõpuni

Nutikalt kerge konstruktsioon on olnud kõikide RS-mudelite aluspõhimõte juba alates legendaarsest mudelist 911 Carrera RS 2.7. Tänu kerge konstruktsiooniga (CFRP Carbon-fiber-reinforced polymers) materjalide rohkele kasutusele kaalub 911 GT3 RS paljudest suurematest komponentidest hoolimata kõigest 1450 kg (tühimass DIN-i järgi). CFRP-st on näiteks uksed, esitiivad, katus ja kapott. Kerget CFRP-d kasutatakse ka interjööris, näiteks standardsete korvistmete puhul.

Paketid Clubsport ja Weissach

Uue GT-sportauto interjöör on tüüpilises RS-i stiilis: puristlikult sportlikku sisemust iseloomustavad must nahk, Racetex ja süsinikkiud. 911 GT3 RS on varustatud tasuta paketiga Clubsport. See sisaldab terasest turvapuuri, käsitulekustutit ja juhi kuuepunkti-turvavöid. Lisatasu eest pakutav pakett Weissach sisaldab palju rohkemat: kapott, katus, tagatiiva osad ja küljepeeglite ülemine kest on viimistletud süsinikkiuga. Eesmine ja tagumine stabilisaatorvarras, tagumised ühendusvardad ja tagasilla nihkepaneel on valmistatud CFRP-st ja parandavad sõidudünaamikat veelgi. Esimest korda CFRP-st valmistatud turvapuuri on umbes kuus kilogrammi kergem kui terasest variant. Üks paketi Weissach uhkuseasju on motospordist pärineva magnettehnoloogiaga PDK käiguvahetushoovad. Tänu täpsemale survepunktile ja selgelt tajutavale klõpsatusele on käiguvahetus nendega veelgi dünaamilisem. Paketiga Weissach saab tellida sepistatud magneesiumveljed, mis muudavad sõiduki veel kaheksa kilogrammi kergemaks. Uus 911 GT3 RS on nüüd tellimisvalmis, selle hind algab 234 170 eurost.

Porsche eksklusiivne disainkronograaf

Motospordis on oluline suurim täpsus. Sellest inspireerituna arendas Porsche kellatehas Šveitsis Solothurnis mudelile 911 GT3 RS kronograafi. See mehaaniline kell on reserveeritud auto omanikele. Kell paikneb naturaalsest või mustast titaanist kestas ja sellel on allakeeratav nupp. Kell sisaldab mehaanilist Porsche Designi kronograafi kaliibriga WERK 01.200, mis on tänu oma suurele täpsusele COSC sertifikaadiga. Selle lähtestusfunktsioon võimaldab kasutajal teist osutit üheainsa toiminguga käivitada, peatada ja lähtestada. Kronograafi surunupud, millele on laseriga graveeritud „Start/Stop“ ja „Next Lap“ (Järgmine ring), reedavad, et see kronograaf näitab muudki kui ainult aega. Lisaks uuendustele (nt äärel olev pulsiskaala) on palju disainijooni ja materjale võetud üle mudelilt GT3 RS.

Viimati muudetud: 16.10.2023