Võimsam, kiirem, efektsem: uus 911 GT3 Cup

Porsche tõi avalikkuse ette maailma enimmüüdud võidusõiduauto värskeima põlvkonna – uue 911 GT3 Cupi. Alates hooajast 2021 kasutatakse seda võistlusautot Porsche Mobil 1 Supercupis, samuti Porsche Carrera Cupi sarjades Saksamaal, Prantsusmaal, Aasias, Beneluxi maades ja esimest korda ka Põhja-Ameerikas. Efektse välimusega Cupi-auto on esimene praeguse 992 põlvkonna võidusõiduversioon ning esimene Porsche ühemargisarjade auto, mis saab laia Turbo-kere. Võimsusega umbes 375 kW (510 hj) ületab see eelkäijat 25 hobujõuga. Lisaks võib uus GT3 Cup kasutada sünteetilisi kütuseid, mis märgatavalt vähendab CO2 heitkogust võidusõitude ajal. Täiesti uus 911 GT3 Cup peaks ringiaegu kärpima umbes ühe protsendi võrra, sõltuvalt raja iseloomust. Tarned meeskondadele algavad veebruaris 2021.

Päris esimest 911 Cupi autot esitles Porsche juba aastal 1990. See põhines 964 põlvkonnal, arendas 260 hj ning oli debüüthooajal kasutusel Saksamaa Carrera Cupi sarjas. Aastast 1993 võisteldi sellega ka värskelt asutatud Porsche Supercupis, mis kuulus ühe osana vormel-1 lisaprogrammi. Hiljem järgnes esimesele mudelile veel viis põlvkonda neid erakordselt edukaid võidusõiduautosid, tänaseks on neid valmistatud rekordilised 4251 eksemplari.

„911 läks ajalukku kui baasmudel Carrera Cupide ja Porsche Mobil 1 Supercupi tarvis. Ükski teine võidusõiduauto pole nii palju rahulolevaid kliente leidnud kui 911 alates aastast 1990,“ räägib Porsche Motorsporti müügidirektor Michael Dreiser. „Uus 911 GT3 Cup alustab nüüd uut peatükki. Meie eesmärk on saavutada lähiaastatel 5000 auto tähiseni. Nagu kõik eelkäijad, aitab seegi mudel tervet uut põlvkonda andekaid võidusõitjaid nende teel professionaalsesse mootorisporti ning kujundab meie klientide võidusõidualaste pingutuste ilmet.“

Uusimale mudelile pandi alus aastal 2018. Konkreetsed arendustööd algasid 2019. aasta algul. Projektijuht Jan Feldmanni juhtimisel tegutsenud meeskonna põhieesmärgid olid veelgi parandada auto suutlikkust, luua agressiivsem disain, saavutada lihtsam juhitavus ja parem vastupidavus, vähendamaks hoolduskulusid ja -aega. Tulemused kajastuvad uues võidusõiduautos paljudel viisidel. Sarnaselt eelkäiale valmib 911 GT3 Cup Stuttgart-Zuffenhauseni tehase tootmisliinil koos 911 seeriamudelitega. 

„Tahtsime uue 911 GT3 Cupi kujundada veelgi professionaalsemaks võidusõiduautoks, tehes samal ajal selle jooksutamise tiimidele kulutõhusamaks,“ selgitab Feldmann. „Selle saavutamisel olime iseäranis edukad tänu auto efektsele välimusele, täiustatud vedrustusele ja elektridetailide nutikatele lahendustele. Uue 911 GT3 Cupi juhitavus on tuntavalt täpsem ja pakub veelgi enam naudingut. Parandatud suutlikkuse ja optimeeritud juhikohaga on see parim Cupi-auto, mille Porsche on kunagi ehitanud.“

Üks uue 911 GT3 Cupi silmatorkavamaid omadusi on tema optimeeritud aerodünaamika ja üldine jõulisem väljanägemine. Esmapilgul tundub uus auto veelgi agressiivsem. Osaliselt sai see võimalikuks tänu laiale (ja kergele) Turbo-kerele, mis Cupi-autol esimest korda kasutusele võeti. 1902-millimeetrine tagaosa laius ületab eelmise mudeli sama näitajat 28 millimeetri võrra ning on hõlpsasti äratuntav tänu täiendavatele õhuvõtuavadele rataste ees. Aga ka 992 põlvkonna esiosa sai märkimisväärselt laiem. Tänu tiivalaienditele on uus 911 GT3 Cup esisilla kohalt koguni 1920 millimeetri laiune. See tegi võimalikuks harmoonilise velgede-rehvide kombinatsiooni, kus esisillal pruugitakse 12 ja tagasillal 13 tolli laiuseid velgesid. GT-klassi võistlusautodele tüüpiline lahendus mõjub positiivselt auto juhitavusele.

Samal ajal tekitab seitsmenda põlvkonna Cupi-auto märkimisväärselt rohkem aerodünaamilist surujõudu. See saavutati tänu tagaspoileri, suurema tagatiiva ja esispoileri kombinatsioonile. Viimane kohandati võidusõidu tarbeks esisplitteri ja õhuvoolusid eraldavate, strateegiliselt paigutatud kantide abil. Reguleeritav, 11 võimaliku asendiga tagatiib oma luigekaela-kujuliste kanduritega tagab segamatu õhuvoolu tiiva all. Tänu sellele paranenud aerodünaamiline efektiivsus tagab stabiilsema kulgemise, eriti kiiretes kurvides.

991.2 põlvkonna Cupi-auto ehitati 70 protsendi ulatuses terasest ja 30 protsendi ulatuses alumiiniumist. Uudismudeli puhul on need suhtarvud vastupidised. Asjaolu, et uus auto kaalub siiski 1260 kilo (kuivmass) ehk umbes 35 kg eelkäijast enam, saab muuhulgas selgitada näiteks terasest turvapuurile lisatud täiendavate taladega. Katusel asuv eemaldatav päästeluuk vastab FIA uusimatele nõuetele. Kõik GT3 Cupi aknad valmistatakse kergest polükarbonaadist ning neil on kõva kriimustamiskindel pinnakate. Uksed, mootorikate ja tagatiib tehakse süsinikplastist. Iseloomulike õhuavadega esiluuk on aga materjalide nutika kasutamise musternäidis. Sarnaselt 911 Carrerale valmistatakse see alumiiniumist, mis avarii korral vähendab remondikulusid.

Konstruktorid pöörasid tublisti tähelepanu ka juhikoha ergonoomikale. Kui varem sai istmel muuta kallet, siis uuel võidusõiduistmel on lisaks veel kaks võimalikku kõrgust. Koos reguleeritava roolisambaga tagab see ideaalse isteasendi igasuguse kehaehitusega juhile. Valik erineva paksusega istmepolstreid aitab samuti istet juhi soovidega vastavaks kohendada. Uus, ülalt lahtine multifunktsionaalne võidusõidurool valmistatakse samuti süsinikplastist ning seegi on üle võetud 911 GT3 R-ilt. Taustavalgusega nupud paigutati roolil ümber vastavalt sõitjatelt tulnud tagasisidele. Kümne suure lülitiga lülituspaneel (RSP – Rubber Switch Panel) roolist paremal meenutab Porsche 919 Hybridi juhtseadiseid. Nuppe on lihtne kasutada isegi võistlusmelus ning neile on antud kesksed funktsioonid nagu valgustus või tuulutus või seadistuste muutmine sõltuvalt kuiva- või märjailmarehvidest. Üks näide nutikast detaililahendusest on piduribalansi reguleerimine: seda saab nüüd vaistlikult muuta lülitikarbi paremal küljel asuvast pöördnupust, keerates seda kas sõidusuunas või vastupidi – sõltuvalt sellest, kas esisillal on tarvis pidurdusvõimsust rohkem või vähem.

Uue ilme sai ka 10,3-tollise diagonaaliga värviekraan. Seal on kõrgeima prioriteediga juhile võistlusolukorras kõige olulisemate andmete ja info kuvamine. Mootori pöörete kõrval kuvatakse ka vee ja õli temperatuuri, hetkel sisselülitatud käiku ja veateateid või infot oluliste baasseadistuste kohta – näiteks „WET“, kui sõit toimub märjaga. Autost arvutisse laaditud andmeid kuvatakse samasuguse kujundusega arvutiekraanil, et nii sõitja kui ka võistlusinsener näeksid andmeid ühtmoodi. See aitab andmeid pärast sõidusessioone analüüsida.

Elektroonika on konstrueeritud kasutajasõbralikuna, kergendamaks vigade analüüsi ja andmaks abi probleemide otsingul. Saadaval on ligikaudu 700 diagnostikavõimalust. Spetsiaalne tarkvara võtab kogu info selgelt ja kõikehõlmavalt kokku. Sõiduki lisafunktsioonid nagu ABS või veojõukontroll on süsteemis juba olemas, vastava digitaalkoodi abil saab neid aktiveerida. Porsche Mobil 1 Supercupis ja enamikes Carrera Cupi sarjades on need juhiabid siiski välja lülitatud – juhi meisterlikkus on ainus, mis lõpptulemuse saavutamisel loeb.

Veel üks näide hästi läbimõeldud lahendustest uues 911 GT3 Cupis on elektroonikaseadmete paigutus: juhtseadmed ja andmesalvestid viidi eesmise kaasistuja jalaruumist sinna, kus seeriaautol asub parempoolne tagaiste. Tänu sellele ei sega need seadmed enam teise istme paigaldamist näiteks rajatakso tarbeks.

911 GT3 Cupi vedrustus esindab moodsaimat võidusõidutehnikat. Kui tagasild on seeriamudeliga võrreldes laias laastus muudatusteta, siis esirattad kinnituvad nüüd jäikadel kuulliigenditel topeltõõtsharkidele. Samasugust lahendust kasutatakse 911 RSR-il, Porsche praegusel võidusõidu-tippmudelil. Tänu sellele ei mõju amortisaatoritele enam põikjõude, jäävad vaid pikitelje suunalised jõud. See tagab täpsema kurvi sisenemise ning annab juhile parema tunnetuse esisilla käitumise kohta. Amortisaatorites endis kasutatakse samuti ultramoodsat, 919 Hybridilt ja 911 RSR-ilt pärit klapitehnoloogiat. Esimest korda võetakse 911 GT3 Cupil kasutusele elektromehaaniline roolivõimendi. See tähendab, et hüdropumpa ja sellega seotud hüdraulika torusid ja -voolikuid pole enam tarvis.

Mootori osas jääb 911 GT3 Cup truuks vaba hingamise põhimõttele. Võistlusversioonis arendab kuuesilindriline neljaliitrine vesijahutusega boksermootor 375 kW (510 hj) võimsust. Kiirekäiguline kuiva karteriga jõuallikas saavutab tippvõimsuse 8400 p/min juures, eelkäijal oli vastav näitaja 7500 p/min. Pööretepiiraja sekkub 8750 p/min peal, maksimaalne pöördemoment 470 Nm aga saabub 6150 p/min juures. Ühe seguklapi ja kahe resonantsklapiga süsteem tagab veelgi vahetuma reaktsiooni ning koos katalüüsneutralisaatorit sisaldava võidusõidu-väljalaskesüsteemiga ka meeliülendava helitausta. Sõltuvalt võistlussarjast, reeglitest ja rajast on saadaval on kolme tüüpi väljalaskesüsteeme. Mootori elektrooniline juhtseade MS 6.6 on Boschi toodang.

Sarnaselt eelkäijale nõuab kuuesilindriline mootor hooldust alles 100 rajatunni järel. Mootori järel istub kuuekäiguline järjestiklülituse ja otsehambumisega võidusõidukäigukast massiga 72 kg, mis on jõuallikaga ühenduses läbi ühemassilise hooratta ja kolmekettalise metallkeraamilise siduri. Käike vahetatakse roolil asuvate labadega. Käigukasti „väike hooldus“ tuleb teha 60 võistlustunni järel – see tähendab umbes kaht Porsche Mobil 1 Supercupi hooaega. Suur hooldus on vajalik iga 120 võistlustunni järel. Käiguvahetusmehhanismis kasutatakse varasema pneumoajami asemel elektrimootorit. Selle eelised: veelgi kiiremad käiguvahetused, reaalajas diagnostika võimalus ja väiksem rikkeoht.

Detailimuudatustele pööratud eritähelepanu on nähtav paljudes 911 GT3 Cupi optimeeritud lahendustes:

•    kõik Porsche Motorsporti Cupi-autod saavad nüüd kaasa täieliku tarvikute komplekti, mis sisaldab näiteks kõiki rööpme muutmiseks vajalikke eritööriistu ja vahepukse. Seetõttu on tehasest saabuv 911 GT3 Cup kohe võistlusvalmis, ilma et tiimid peaksid neid osi eraldi tellima hakkama.

•    Ka uue mudelipõlvkonna autodel paiknevad veeradiaatorid endiselt otse esispoileri taga. See paigutus jäeti teadlikult muutmata: radiaatori lõhkumise oht aitab välistada üleliia agressiivset sõidustiili. Samal ajal võimaldab põiktala paigutus väiksematest kokkupuudetest siiski tervena välja tulla.

•    Spetsiaalsed pidurisadulad võimaldavad piduriklotse kiiremini vahetada.

•    Tagasilla veovõllid on nüüd spetsiaalse, tugevama võidusõidukonstruktsiooniga.

•    Pukseerimisaasadena on taas kasutusel tekstiilimaterjalist silmused. Need asendavad seniseid terasest aasasid.

•    Tulekustutussüsteemi keskne pihusti parandab kustutusaine levikut auto sisemuses.

•    Päästiku uus asukoht aitab tehnilisel kontrollil väljastpoolt hõlpsamini veenduda tulekustuti korrasolekus.

•    Uste seespoolne kiiravamismehhanism parandab ergonoomikat autost väljumisel ja tõstab turvalisust hädaolukorras.

•    Auto elektrisüsteem töötab ilma tavapäraste sulavkaitsmeteta. See vähendab juhtmestikus materjalihulka ja säästab kaalu. Keskse paigutuse tõttu on uus juhtmestik ka paremini ligipääsetav.

•    Kui mootor peaks võistluse stardis välja surema, lülituvad automaatselt sisse ohutuled, et kaasvõistlejaid ohu eest hoiatada.

Viimati muudetud: 16.10.2023